min (h)ärligaste stund som unge.

Här kommer en liten historia om när vi åkte på semester när jag var liten.

Detta var på den tiden då man inte fick handla med sig så mycket sprit in till sverige,
utan att tulla för det. Tror att max antalet liter låg på 2 liter eller nåt sånt.

Detta såg min pappa som en stor utmaning och match.

Jag minns faktiskt inte var vi hade varit, eller vart vi skulle.
kryssning? Utomlands? Ingen aning faktiskt.
Vi säger fylleresa till Åland så blir det roligare.

Hursomhelst.

Jag, mamma och pappa, skulle passera tullen.


Jag minns så väl detta marmorgolv. Lilla solkepsen över blonda håret.
Lilla porten man skulle gå igenom, och pappas allvar.
Herregud så han hade proppat min barbieväska med whiskey :)

Men nu är det så, att en liten kicka på typ 5 år.
Hon har inte så stark rygg. Stort tålamod,
eller samma tävlingsinriktning som sin pappa.

Så jag gav upp.

Tre meter innan tullen, så lastar jag av mig själv min väska.

Trots koftor och handdukar så klirrade dessa flaskor väldigt
friskt emot varandra och emot golvet.

"Nääää, pappa, ju orkar jag inte bära din flaskor längre"

Mamma höll på att fnittra ihjäl sig.
Pappa var arg.
Och tack gode gud för hyggliga tullmän kände vi.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback